4. Di mana letak kebahagiaan?

Ramai orang menganggap tidak bahagia sesuatu perkahwinan itu sekiranya tidak dapat memberikan kemewahan dan kesenangan kepada bakal ahli keluarga. Ada juga yang berpendapat tidak bahagia sekiranya anda tidak mengenali secara dalam hati dan sikap pasangan anda sebelum berkahwin. Tetapi kebahagiaan itu tidaklah terletak kepada material sahaja, malah ada ulama yang menganggap hati mereka akan lebih tenang dan bahagia sekiranya mereka bersolat malam. Maka definasi bahagia itu berbeza di kalangan manusia.
Bahagia itu adalah kosa kata rohani. Ia hanya dapat dipenuhi dengan jalan rohani, tidak dapat dipenuhi dengan material. Tidak dapat dinafikan harta benda adalah salah satu unsur kebahagiaan, tetapi biarpun harta melimpah ruah, tanpa kekayaan jiwa, hati pasti tidak tenteram.

Rasulullah adalah sebaik-baik contoh. Memiliki keluarga yang ideal, penuh ketenangan. Kebahagiaan rumah tangga baginda tidak disandarkan pada banyaknya simpanan harta dunia. Ketika para isteri baginda meminta  tambahan harta, Allah menjawab tuntutan tersebut dalam surah Al- Ahzab, ayat 28-29

Wahai Nabi, katakanlah kepada isteri-isterimu: Sekiranya kamu semua mahukan kehidupan dunia (yang mewah) dan perhiasannya (yang indah), maka marilah supaya aku berikan kepada kamu pemberian mut’ah (sagu hati) dan aku lepaskan kamu dengan cara yang sebaik-baiknya.
Dan sekiranya kamu semua mahukan (keredaan) Allah dan RasulNya serta (nikmat kemewahan) di negeri akhirat maka sesungguhnya Allah menyediakan bagi orang-orang yang berbuat baik di antara kamu pahala yang besar.

Kebahagiaan itu letaknya pada hati yang mensyukuri seluruh nikmat Allah, pada jiwa yang mengharapkan redha Allah.

Wallahu’alam

Wassalam wrt wbt

Kupasan buku ‘Di jalan dakwah aku menikah’ karya Ustaz Cahyadi Takriawan

Leave a comment

Filed under Buku, Dakwah

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s